Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: lör 18 nov, 2017 01:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 04 nov, 2013 12:05 
Användarvisningsbild

Här kan man skriva av sig om sig eller kring sig! Tacktal, matchreferat, gnäll på brickorna, eller filosofiska reflektioner. Allt är lika välkommet!

InläggPostat: mån 04 nov, 2013 12:28 
Användarvisningsbild

Börjar med att lyfta fram några fina ord jag sett/hört. Fler finns garanterat.

- TROLlM(O)R av Claes von Hofsten
- (BUTIK)sYTA av Caitlin Mooney, förlängning till röd för 63 p.
- SCHwuNG av Paul Eberhardsson. Håller med Alexander S om att det är lite av den ulitmata rullningen. Åtminstone bland sjuor.
- ROckGA(L)A av Prytte. Kan det bli mer kreativt?
- JOYSTI(C)k av Jonathan Ljungberg. Helt fantastisk!
- UN(DE)RSLAF av Anna Andersson. Synnerligen tjusig, blankfri nia. Det märkligaste av allt är att den redan är rullad en gång förut på tävling! (av Johannes)

Och så avdelningen kreativa falskingar som gick igenom:

- *mASTHUG(G) av Johannes :-)

InläggPostat: mån 04 nov, 2013 12:46 
Tävlingskommittén

Henrik.J skrev:

Här hör även *TROLlM(O)R hemma.

InläggPostat: mån 04 nov, 2013 13:20 
Ordlistekommittén

Apropå rullningar känns det som om etablerade sanningar har ställts på ända: Varken Roland eller Måns fick igenom några ogiltiga rullningar medan Johannes fick igenom hela fyra stycken! Eller också är det en reaktion på tidigare erfarenheter - Måns kanske blir utmanad mer än de flesta, han fick t.ex. ta upp *MALTARE mot mig.

De snyggaste ogiltiga rullningarna som gick igenom tyckte jag var Claes *TROLLMOR och Ingers *HAVREGUL.

InläggPostat: mån 04 nov, 2013 13:38 
Användarvisningsbild

asvanteson skrev:
Henrik.J skrev:

Här hör även *TROLlM(O)R hemma.

Jisses så dåligt jag läste!

Eftersom jag personligen haft en hatkärlek hela mitt liv till "När trollmor har lagt sina elva små troll" (Jag skrek tydligen som liten varje gång man kom till "Oajajajajbuff" ) så får den ändå vara kvar på listan. Inte vill man diskriminera fantasiväsen heller, står TOMTEMOR ska banne mig trollmorsan få vara med också! :-)

InläggPostat: mån 04 nov, 2013 14:23 
Ordlistekommittén

*VA(r)lSING är lite av en dubbelfuling. :)

Här är ett av videoklippen från helgen:
http://www.unt.se/24unt/?category=10896 ... tTime=0m0s

InläggPostat: mån 04 nov, 2013 14:46 
Användarvisningsbild

Radagast skrev:
Apropå rullningar känns det som om etablerade sanningar har ställts på ända: Varken Roland eller Måns fick igenom några ogiltiga rullningar medan Johannes fick igenom hela fyra stycken! Eller också är det en reaktion på tidigare erfarenheter - Måns kanske blir utmanad mer än de flesta, han fick t.ex. ta upp *MALTARE mot mig.

Haha! Att jag fick igenom fyra fulingar ska nog inte läsas som att jag plötsligt utvecklat en fallenhet för mind games. Förklaringen är att min ordkoll är extra svajig, då jag under det senaste halvåret knappt lyft en bricka eller pluggat ett ord. Tack till de motståndare (inga namn nämnda) som ändå tycks respektera mig tillräckligt mycket för att låta mig komma undan med tramset ;)

Några fulingar jag däremot inte fick igenom var: *CA(S)SI(S) mot Yann, *PALTD(E)G mot Paul och *JO(R)DÅR mot Martin. En väckarklocka om att jag borde kavla upp ärmarna och återuppta pluggandet...

Tack alla arrangörer, motspelare och övriga för ett roligt SM!

InläggPostat: mån 04 nov, 2013 16:40 

Tack till arrangörerna som gjorde att även detta SM blev till en riktigt trevlig tillställning, lajvsändningsstrulet till trots. Till skillnad från tidigare år är jag i princip helt nöjd med mitt spel i samtliga matcher. Att då komma på 18e känns riktigt segt men det är bara att komma igen nästa år.

Matchen mot Sibbe blev mycket minnesvärd. Sebastian, med en ledning på 112p, sitter kvar med 19p på stället efter att (felaktigt) ha tömt påsen. Jag sitter med SPAKET? och det finns läge för att rulla från D eller E. Min första tanke är att i värsta fall hitta på något trovärdigt för att på så sätt minimera förlusten. Efter att i 5min ha letat rull utan resultat hittar jag *(D)oSPAKET som jag förvisso inte tror på men som samtidigt ändå borde godkännas när nu Sibbes seger står på spel. Efter att ha räknat poängen och slagit på klockan står det snart klart att det vi ett godkännande från Sibbe slutar oavgjort, vid en felaktig syn vinst för mig respektive vid en korrekt syn vinst för Sibbe. Sebastian går och fyller på kaffekoppen innan han resignerat godkänner draget till min stora glädje. Om rullen hade gett nån poäng till hade jag torskat med närmare 150p. :-) En annan match jag sent kommer glömma är den mot Johannes där han till min stora förvåning inledde med att passa 3 gånger...

Stort grattis till Alex S, Björn E och Gunnar. Vi andra får jobba hårt det kommande året för att ha en chans att slå oss in på pallen 2014.

InläggPostat: mån 04 nov, 2013 18:59 

Stort grattis till Alexander. SM-vinst är en sak, men vilken extremkross av mitt gamla ratingrekord (som jag sett som min kanske största scrabblemerit faktiskt). 1175 är ju helt galet, 1160 är den magiska gränsen då diagrammet inte räcker till. Det är inte lätt att klättra 20 ratingpinnar på de här nivåerna... Mycket välförtjänt.

Några ord om mina matcher då.

Fredag.
Tuff lottning mot Paul, men snälla brickor åtminstone efter ett tag, i början var det rätt segt för oss båda. Rullade med ena blanka, Paul fick den andra mot slutet men ihop med Z, samtidigt som jag fick ut blankfria SLINDER. Turmatch men skön start, jag spelade långt ifrån på topp och behövde komma igång.

Nils Lundström hoppas jag verkligen fortsätter spela! Grattis nertzvinnaren! Vår match skäms jag mest över. Gjorde ett antal dumma grejer, som att tänka att jag skulle släppa *VARSLING som jag ändå inte kände mig så säker på, i praktiken göra det ännu värre och släppa *VARLSING. Eller att spilla ut påsen över golvet. Eller att "bråka" om tio poäng med överdomare. Jag hoppas du inte blev avskräckt Nils...

Mot Åsa fick jag rulla en trippel-trippel för 149 poäng, det var ju kul, även om DE(K)OReRA inte var särskilt fin. Ut med en *HAVREGU(L) i draget efter och fick igenom den. I övrigt händelselös match. Gjorde dåligt slutspel, men behövdes inte mer med den starten.

Mot Nils Berner rullade jag UTRENSA och TRÅlARE i rad. Hurra, vad fina. Henrik Jonés hade vinst i FERR(I)T med tre hak som han hittade men inte vågade lägga. Tack Henrik.

Lördag:
Kämpig match mot James där jag tycker jag gjorde vad jag kunde men förlorade med fyra poäng. Mot Johan rullade jag VINNArE och han kontrade direkt med SEGRARE, det var väl ungefär det roligaste som hände i den matchen. Desto roligare var det mot Jonathan och Rolle där jag hade fina brickor och bra balans och kunde kötta på matcherna igenom. Missade ENfRÖIG på näst sista stället mot Jonathan, mina mer kreativa tRE(BE)NING och (L)INNEGRå blev bortsynade (konstigt va). Jag hade råd att tramsa lite i den matchen dock, annars hade jag inte försökt.

Hyfsat spännande blev det mot Gubbi, men precis som förra året blev jag mosad i genrepet och vann när det väl gäller mot honom. Matchen var betydligt tajtare än vad siffrorna 401 - 335 visar, men Gubbi var tvungen att gå för vinst och chansade på dubbla upplägg men drog fel bricka ur påsen, hade N varit sist hade läget blivit ett annat. Naturligtvis rätt att försöka vinna istället för att minimera förlusten.

Mot Erika fick jag det mesta, men hon la upp för istället för att blocka mitt C på slutet, hade bara ett 14-poängsläge hon kunnat stoppa, nu fick jag 27 för det istället. Hade kunnat bli mycket tajtare alltså, men vinsten kändes säker.

Alexander rullade direkt och sedan spelade vi stängt som sjutton. Alexander stängde ner förstås och jag hade inte rätt brickor för att göra desperata öppningar utan försökte balansera och plocka jämna poäng. Till slut kunde jag öppna upp med den mindre desperata HERT(Z) och så småningom kunna rulla ut. Förlorade med 26 poäng och vet inte riktigt hur jag hade kunnat spela denna match bättre.

Mot Gunnar rullade jag i första draget med dIASTAS som dock la sig väldigt illa och skapade flera läskiga lägen, bland annat ett J-läge Gunnar plockade 47 p på. Sedan hade jag mest problem med tajmingen, jag tror jag sammantaget drog bättre än Gunnar men allt passade sämre. Rätt tung match.

På SM-festen fick jag veta att Finlands landskap också har landskapsblommor och lovade att plugga in dessa. Jag har redan fått en lista mejlad till mig. Ska sätta igång snart.

Söndag:
Johan Rönnblom blev sittande med Z och jag kunde hämta igen hela mitt underläge tack vare det. Matchen mot Martin skulle jag vilja ha analyserad från mitt ställ AZURO?? när det fanns 6 brickor kvar i påsen. Superstängt bräde. Tvivlar på att jag gjorde rätt här, kanske fanns det någon vinst, tyckte inte jag spelade bra och förlorade med 3 p. Men hittade heller inget riktigt bra. Mot Gerd fick jag en riktig flytmatch med det mesta.

Johannes-matchen. Eller "Inger spelar bort en medalj"-matchen. Eller "att såna här misstag sker i "finrummet" är pinsamt-matchen". Började med att kasta om brickorna i ASTEROID. Stirrade på I och O som jag på någon fix idé fick för mig att jag skulle lägga fel. Kastade istället om T och E. Jag spelade rättvänt... Har inget minne av att jag nånsin gjort en sån här omkastning, och på en medaljmatch i SM dessutom. Sedan kommer nästa misstag då. I slutet av matchen var det jämnt, men jag drog blank, E och A. Johannes hade en massa S. Egentligen visste jag precis vad han hade, min avprickning var det inget fel på, men jag nöjde mig med det där, "han har ingen blank, inga A:n och en massa S". Han blockade pLANHET med DD(T), men jag ledde och kunde göra i princip vad som helst. Då poängmaximerar jag med (RÅ)HET för 27, lägger upp ett fritt T för Johannes och ser honom rulla ut med S(T)OLSITS. UUUUUUSELT SPELAT.

Så Sebastian Boukachabia i sista matchen (lite kul att jag slapp dubbelmöten i herre på täppan helt, trots att jag spelade nästan alla mina matcher på bord 1-6). Jag var skitsur på mig själv, trött, inget på spel längre, utom kanske möjligen rulltävlingen. Så jag mjölkade rull. Och mjölkade lite till. Verkligen inget skönspel, men fick ut en (F)REDSTId. Sedan drog jag den andra blanka i slutet. Rullade POINTEr vilket jag tror var poängmaximering, men det skapade å andra sidan rejält kontringsläge för Sebastian. Önskar jag hade letat lite till på S:et och hittat (S)EPIaTON (som jag haft problem med att hitta förut, just därför borde den sitta nu), då hade jag haft fler åttor än Johan Rönnblom och vunnit rulltävlingen.

Så. En fjärdeplats. Är jag väl egentligen lika nöjd med eller sur över som jag hade varit om jag kommit tvåa (dvs om jag inte klantat bort Johannes-matchen och sedan slagit Björn i sista, vem vet hur den matchen hade sett ut). Det var ju kul med nåt nytt liksom. Och fyra är egentligen sjukt bra med tanke på att jag inte var vidare förberedd och det lilla spel jag gjort under året inte gått något vidare. Men man vill ju alltid högre :)

Tack alla arrangörer, bortsett från livesändningen kändes det som att allt flöt på väldigt smidigt under helgen.

Senast redigerad av Inger tis 05 nov, 2013 22:31, redigerad totalt 2 gånger.

Inläggsrubrik: Re: SM 2013
InläggPostat: mån 04 nov, 2013 19:17 

Mina två sista rullningar har försvunnit; kanske beroende på att inmatningsdatorerna höll på att stängas ner när vi rapporterade, är helt säker på att jag matat in dem.
De var SMyGARE och RIDDaRE i matchen mot Helena Åman.

Grattis till medaljörerna och Anders S. som såg till att den forna östra rikshalvan var med på top ten, och ett stort tack till arrangörerna och alla med- & motspelare!

Inläggsrubrik: Re: SM 2013
InläggPostat: mån 04 nov, 2013 20:28 

Jag har roat mig att skriva ett mastodontreferat av SM de senaste timmarna. Kanske finns det några Hardcore-scrabblare som kan finna nöje i sådan läsning, om inte annat de som jag mött. Jag är för övrigt Sebastian Ågren om någon inte visste det.

Match 1: Nils Berner – Jag 438 – 332
Nils får en ledning genom att rulla (N)ATuRELL . Jag får den andra banka och försöker balansera/mjölka fram en rullning, men trots hyffsade brickor missade jag inga rullningar visade det sig efter matchen. Istället pangar Nils på med GODSINT och det var den matchen. 0-1

Match 2: Jag – Per Person 279 – 361
Minns inte så mycket av matchen, mer än att jag spelade uselt. Försökte utan framgång förlänga SLANG med både *SLANGA och *SLANGLÅS och missade förlängningen U(BÅT) mot röd. 0-2

Match 3: Jag – Erika Wiman 368 – 243
Minns ingenting av denna. Antagligen en dussinmatch. Inga rullningar. 1-2

Match 4: Åsa Florholm – Jag 281 – 313
Riktig mardrömsmatch. Får en knapp ledning, men brädet låser sig rätt rejält och jag drar skitbricka efter skitbricka. Vid ett tillfälle lägger Åsa *OHYFS över 3xord för ca 50 poäng, men jag synar bort den. Hade hon lagt HYFS hade matchen varit över. Vid syningen sitter jag med 6 enpoängskonsonanter och blank och tvingas lägga STaT för 8 (!) poäng för att blocka läget. Mot slutet av matchen öppnar sig brädet en aning och jag kan vinna matchen enbart på grund av att Åsa inte blockar något av de två lägen jag behöver för att få ut mina brickor. Svettigt värre! 2-2

Match 5: Jag – Emma Ekman 326 – 331
Sist ut för dagen är Emma och det visade sig bli en tät historia. Större delen av matchen är avvaktande. Jag drar båda blanka i princip samtidigt (kanske vid samma drag), men får lite luriga brickor till och rullägena är få. Precis när jag tänker rulla *(B)ENPARAD tar Emma läget. Det var lite surt just då, men i efterhand visade det sig spela mindre roll eftersom den inte står. Så småningom kan jag dock rulla (men är lite nojig för att dra z:a som är kvar i den allt tommare påsen). Men jag bestämmer mig ändå för att rulla och lägger *S(T)ANGERA. Till min förvåning vill Emma syna draget och först då inser jag mitt misstag. Ibland blir det lite galet när man spelar upp-och-ner. Emma blockar delvis läget, men med hjälp av båda blanka kan jag ändå rulla min första (!) rull för dagen: t(R)ANSGEn. Emma kontrar med fina RÅGAX för typ 60 poäng och eftersom jag tror att matchen är över (Emma har en rejäl ledning) och jag bara var typ 95 % säker på att den stod så synade jag. Efter ett slutspel där jag tror att jag optimerade poängen förlorar jag med ynka 5 poäng. Kostsam syn, men det är lätt att vara efterklok. Tung förstadag (2-3) med dåliga brickor och dåligt spel från min sida. Men jag fick glädjas åt Emma istället. Kanske var det vad som behövdes för att hon skulle börja klättringen mot sin fina 7:e-plats. 2-3

Match 6: Åsa Wahlgren – Jag 317 – 317
Lördagen började inte mycket bättre. Trots att det var min första oavgjorda match minns jag inte mycket. Jo förresten, att jag tabbade mig i slutspelet genom att missa Åsas läge för (NEJ)D, DäCK. Hade jag blockat det hade jag antagligen vunnit. Bra slutspel av Åsa. 2,5-3,5

Match 7: Rose-Marie Eriksson – Jag 344 -325
Ännu en mardrömsmatch. Efter att ha rullat kRISTEN ledde jag med över 100 poäng. Därefter går allt emot mig. Fruktansvärda ställ avlöser varandra och trots både y och j mot slutet handlar det mer om att bli av med dem än att plocka poäng. I slutspelet räknar jag med minst oavgjort men Rose-Marie lägger efter lite tvekan fina (I)NKÖRD över röd och kammar hem matchen. Nu ligger jag på typ 60:e plats och tror aldrig jag ska komma ut ur det stora spelrummet. 2,5-4,5

Match 8: Madelene Bäckström – Jag 223-333
Madelene får x, y, j och båda blanka, men fastnar i rullfällan och jag kan trots dåliga brickor vinna komfortabelt. Detta visade sig vara den första matchen i en svit på fem vinster som tog mig ut ur bottenträsket. 3,5-4,5

Match 9: Jag – Alexandra Svanteson 380-332
Halvstängd match som jag får en stabil ledning i. Bland annat tack vare billiga poäng för y (eller möjligen j). Mot slutet blir det åtminstone lite spännande när Alexandra rullar det något ironiska (O)SLAGbAR medan jag drar z:a. Som tur är har jag blank och REST (+ två brickor till) på handen med flera lägen för Z:a. Alexandra gör dock en liten miss i slutspelet vilket öppnar upp ett poänggivande ZEST-läge. 4,5-4,5

Match 10: Jag - Frida Ulfves 376-292
Efter att ha rullat en blankfri OKRI(S)TEN (för övrigt lite kul att lägga både KRISTEN och OKRISTEN i samma turnering) fick jag en stabil ledning. Frida får så småningom båda blanka och medan hon mjölkar efter rullningar försöker jag plocka poäng och stänga brädet. 5,5-4,5

Match 11: Jag – Lisa Blohm 383-342
Efter en som jag minns det lite avvaktande inledning rullar jag GLAsERA. Lisa kommer dock strax ikapp med en FEtTRAN(D) över röd. Det är jämnt och det blir slutligen z-lotteriet som avgör matchen. Näst sista brickan ur påsen är Z som Lisa plockar och jag kan plocka några extrapoäng medan Lisa blir sittande med Z. 6,5-4,5

Match 12: Daniel Domert – Jag 329-344
Av någon anledning tycker jag bra om att möta Gubbi och det blev en rolig match även om jag höll på att klanta bort den på slutet. Gubbi spelade som så ofta fort, men det gjorde även jag eftersom det sällan fanns mer än ett vettigt drag att göra. Gubbi tar en viss ledning med SÖRJI(G) och något drag över röd, men tack vare y och blank kan jag håva in ca 60 pinnar för cURRY. Sedan drar jag den andra blanka och försöker kontrollera matchen. Det går bra och jag funderar ett tag innan jag lägger GEM för att blocka en eventuell rull, med m:et en på raden näst längst ner. Naturligtvis tar Gubbi tillfället i akt och lägger NORS, (GEM)S över röd. Som tur var hade jag lite marginal, men det kunde mycket väl kostat mig segern. 7,5-4,5

Match 13: Jag – Johan Rönnblom 363 – 430
Efter en lite lurig start där det inte fanns några poäng att tjäna på att öppna lägger Johan TYGA*, vilket jag synar bort. När det är min tur finns det inte mycket annat att göra än att öppna med de brickor jag har och det visar sig kostsamt. Johan rullar AKANtUS och får 10 poängs extra marginal när jag synar. Efter Johans (U)PPTA över röd för typ 50 poäng ligger jag hopplöst efter. Jag har dock blank på stället och brädet är öppet. Direkt när jag drar brickor ur påsen inser jag att jag har möjlighet att rulla BIOBeSÖ(K), vilket jag också får chansen att göra. Efter syning från Johan är jag faktiskt ikapp igen. Johan rullar dock en andra gång (NEMESIS) och vinstchanserna minskar igen. Efter Johans rullning och något drag av mig som jag inte minns lägger Johan ytterligare 4 brickor och drar därmed 4 av 5 kvarvarande brickor i påsen. Jag räknar därmed att han sitter på Z och C som ännu inte gått. Det finns två lägen för Z och ett bra läge för C (vilket är samma som ett av Z-lägena). Jag tänker länge och väl och blockar slutligen det mest poänggivande Z-läget och drar den sista brickan ur påsen. Gissa vilken. Det hade kanske blivit förlust ändå men lite surt. 7,5-5,5
Summa summarum startade lördagen lika bedrövligt som fredagen, och med tanke på det utgångsläget kändes det rätt bra på lördagkvällen, sista matchen till trots.

Match 14: Erika Jonés – Jag 281 -359
Underlig match. Ingen av oss kan lägga något vettigt i början och alla A tar snabbt slut, dessutom stänger sig brädet. Jag har en blank som jag ”offrar” för att lägga ZoOMA (kanske det sista A:et) för 47 poäng. Det ger mig en viss ledning och brädet är någorlunda stängt. Jag befarar dock att Erika ska rulla och stänger det redan ganska stängda brädet, för att sedan själv dra den andra blanka. Lite turligt blockar jag också Erikas CHINT(Z) mot slutet som åtminstone kunnat jämna ut siffrorna. 8,5-5,5

Match 15: Yann Moreau Bruun – Jag 342 -338
Jämn och lurig match. Yann rullar tidigt FESTTÅg och jag får -10 för syn, även om jag egentligen trodde på den. Jag kämpar dock på och försöker plocka så mycket poäng som möjligt. Det lönar sig och jag kommer till slut ikapp. Jag lade JA för 32 pinnar, vilket stängde brädet lite grann. Kom precis efteråt på att det fanns ett annat läge för J som gav exakt lika mycket poäng men inte blockade. Minns inte exakt vad jag hade för ställ draget efter, men det är möjligt att jag kunnat rulla någon blankfri. I slutspelet var det knallhårt och efter mycket funderande dumpade jag BRR med SIKA kvar på stället med en bricka kvar i påsen. Jag ledde då med en poäng och förhoppningen var att kunna gå ut i nästa drag. Yann hittar dock snygga STÅ(BAS), vilket så småningom ger honom en 4-poängsseger. Hade det inter varit för syningen eller att jag missade den givna förlängningen (KÄX)A hade jag vunnit. 8,5-6,5

Match 16: Jag – Caitlin Mooney 472-234
Min enda riktiga flytmatch under detta SM. Stackars Caitlin fick agera slagpåse. Dessutom hade vi en närmast identisk match i förra årets SM. Jag fick verkligen allt och fick rulla en standardrull (TOrDERA) och en riktig snygging (RePGUN(G)A). Caitlin verkade dock kunna repa sig efter den tunga förlusten med en fin 20:e-plats. 9,5-6,5

Match 17: Jag – Johan Berner 324 – 387
Fruktansvärt stängd match till en början, där det knappt fanns ställen att öppna upp på. Så småningom släppte det lite och jag hade en blank och det kändes helt ok. Tyvärr kom jag på den dumma idén att försöka lägga *FELMÄtA, som jag inte ens själv tyckte lät bra. Naturligtvis blev den bortsynad och brickorna ville inte riktigt balansera sig. Då smäller Johan helt plötsligt till med blankfria (S)VARVARE över röd för 95 poäng och jag är akterseglad. Brädet är halvstängt och stängs nästan helt mot slutet utan möjlighet att öppna upp. Jag behöver en rullning för att komma ikapp men i avsaknad av lägen blir det till att minimera förlusten. 9,5-7,5

Match 18: Kajsa Bråting –Jag 385 – 413
Den kanske roligaste, mest minnesvärda och välspelade matchen var också den sista. Kajsa rullar SNo(R)UNGE i sitt första drag. Men efter ett byte och ett bortsynat drag för Kajsa, samtidigt som jag plockar bra med poäng, leder jag med ca 50 poäng. Då kommer nästa rullning FÖ(R)ENKLA från Kajsa och jag ligger under igen. Jag kämpar för att verkligen optimera mina drag och inte göra något dumt. Jag märker att Kajsa sitter på den andra blanka och hon mjölkar lite för att få ut den. Jag har kommit ikapp och försöker plocka mer poäng utan att öppna upp för mycket. När jag så småningom öppnar upp en aning fullbordar Kajsa sitt hattrick med VISShET och leder igen. Jag chansar dock på att hon dragit Z och försöker plocka mycket poäng med ÅTEL och samtidigt blocka ett Z-läge. Det visar sig vara en lyckosam chansning och jag kan poängmaximera i slutspelet. Underbar känsla att få vinna en match där motståndaren rullar tre gånger och där jag känner att jag spelade riktigt bra. Det var ett trevligt slut på SM och med min mardrömsstart är jag helnöjd med topp 20, rankingtapp till trots. 10,5-7,5 :)

Tack för en välordnad och trevlig turnering och grattis till prispallen!

InläggPostat: mån 04 nov, 2013 20:43 
Användarvisningsbild

Bortsett från att vi inte fick igång livesändningen så är jag väldigt nöjd med SM på ett allmänt plan. Den udda idén att Stockholm skulle arrangera ett SM i Uppsala fungerade faktiskt! Lokalerna var kanon att spela i och läget kunde ju inte vara bättre. Varmt tack till fam. Åman/Pohjola som fixade det. Dessutom är det på något vis lite mer SM-stämning när man "får" sova på hotell istället för att åka hem.

Arrangerandet flöt smidigt och det kändes som att vi var så pass många att ingen behövde arbeta ihjäl sig. Jag vill ändå lyfta fram Anna som höll en låg profil under själva tävlingen, men som gjorde väldigt mycket av förarbetet och planerade och organiserade upp helheten. I köket såg man Helena Å, Erik E och Åsa Florholm mest varenda gång man gled förbi där mellan ronderna. De arbetade nog mest av oss alla under själva tävlingsdagarna! Hårt slet också Daniel D, Johan R och Måns med att först iordningsställa festlokalen och sen fixa den i ordning efteråt. Många hjälpte oss också före och efter tävlingen med möblering, spel och klockor. Tack självklart också till gänget som bakade!

Själva tävlingsledningen var ingen större ansträngning när vi väl kommit igång, bortsett då från att krånglet med att få internet på min dator och koppla upp oss mot förbundssidan genererade en del frustration. Ett gäng killar slet tappert med detta och jag lovar att de gjorde allt de kunde för att lösa problemet.

Det blev några intressanta domarfrågor att lösa också. Ett par jag drar mig till minnes:

- En spelare ville syna hakningen till en rullning, gjorde det och fick veta att ordet stod. På väg tillbaka till bordet ändrade sig hen och ville nu syna även rullningen. Domslut: Inte tillåtet pga att ett sånt förfaringssätt skulle innebära att man fick veta vilket ord som var godkänt och vilket som inte var det, något man ju inte får om man synar flera ord.

- En spelare la ut ett ord, ångrade sig och plockade upp brickorna. Olyckligtvis fick hen även med sig en bricka som redan låg på spelplanen innan. Detta insåg motspelaren när hen försökte spela med den i draget efter. Domslut: Draget bedömdes som ogiltigt. Den felaktigt upplockade brickan återställdes på sin plats och spelaren ansågs ha förlorat sin tur och fick 0 poäng för draget.

Gunnar dömde också av en intressant situation där brickor på något vis glidit fel och genererat felaktiga hakningar som en följd av det. Han kanske kan berätta mer om den för jag minns inte detaljerna.

Festen var supertrevlig, tävlingen spännande även om jag tycker att Alexander punkterade den lite väl tidigt :-) Ser redan fram emot nästa år och tror att det kan bli antingen i Västra Götalands eller Skåne län!

InläggPostat: mån 04 nov, 2013 21:10 
Ordlistekommittén

Henrik.J skrev:
Gunnar dömde också av en intressant situation där brickor på något vis glidit fel och genererat felaktiga hakningar som en följd av det. Han kanske kan berätta mer om den för jag minns inte detaljerna.

Läget var att TAG hade spelats i nedre vänstra hörnet med G:et på den röda. Sen hade brickor glidit upp en smula så att en av spelarna hakade TAG/G. Några drag senare upptäckte de vad som hänt... Draget var godkänt sedan länge, så det fanns ingen anledning att ändra i protokollet, men vad skulle man göra med brädet? Några alternativ jag övervägde:

(1) Återställ TAG till ursprungspositionen och flytta ner ett G så att det ligger utanför brädet.

(2) Flytta upp det spelade TAG så att det andra G:et får plats och hamnar på den röda. Då bildades några rätt konstiga hakningar. Det var det alternativ jag till slut valde eftersom det var i det skicket som draget hade godkänts

Johan Rönnblom föreslog en annan variant:

(3) Lägg det andra G:et ovanpå det första.

Det var i praktiken otroligt att något drag skulle spelas i det hörnet, så det spelade inte så stor roll hur man dömde, och inget drag som spelades efter TAG/G påverkades av vilket alternativ man valde.

InläggPostat: mån 04 nov, 2013 21:12 
Ordlistekommittén

Ett annat domarläge som förekom några gånger var att någon upptäckte att det fanns en eller flera brickor kvar i påsen efter att ett eller flera drag som om påsen vore tom. Här tycker jag att läget är klart: Den som borde ha tagit brickorna när det begav sig får dra brickorna och fortsätta spela.

InläggPostat: mån 04 nov, 2013 23:28 
Ordlistekommittén

Radagast skrev:
Ett annat domarläge som förekom några gånger var att någon upptäckte att det fanns en eller flera brickor kvar i påsen efter att ett eller flera drag som om påsen vore tom. Här tycker jag att läget är klart: Den som borde ha tagit brickorna när det begav sig får dra brickorna och fortsätta spela.
Så står det även i de internationella reglerna. Om brickorna däremot upptäcks efter att spelarna godkänt slutresultatet så blir det ingen korrigering.

InläggPostat: tis 05 nov, 2013 00:13 
Användarvisningsbild

Som en liten senkommen kompensation för den trilskande resultatrapporteringen kommer här lite rond för rond-statistik som jag plockat ut ur Manfred. Vilka platser låg medaljörerna på, vem ledde tävlingen och vilka låg på topp-6 (Den sistnämnda finns för rond 4 och framåt)

Medaljörernas placeringar i tävlingen rond för rond
1. Alexander: 1-17-4-2-2-4-2-2-1-1 (halvtid)-1-1-1-1-1-1-1-1
2. Björn: 21-4-21-26-25-16-23-30-41 (halvtid)-33-24-20-17-10-6-5-4-2
3. Gunnar: 66-35-25-29-23-30-25-21-16 (halvtid)-11-6-3-2-6-3-2-2-3

Ledare av tävlingen rond för rond:

Rond 1: Johan Rönnblom (5 till på samma PJ, han stod överst och fick därför bära ledarvästen)
Rond 2: Yann Moreau Bruun
Rond 3: Pia Mattsson
Rond 4-5: Inger Wingård
Rond 6: Daniel Domert
Rond 7-8: Johan Berner
Rond 9-18: Alexander Sandström

Ställningen rond för rond
Rond 4
1. Inger Wingård – 4
2. Johan Rönnblom – 4
3. Daniel Domert – 4
4. Alexander Sandström – 4
5. Henrik Jonés – 4
6. Pia Mattson – 4

Rond 5
1. Inger Wingård – 5
2. Alexander Sandström -5
3. Daniel Domert – 5
4. Johan Rönnblom -4
5. Johan Berner – 4
6. Yann Moraeu Bruun – 4

Rond 6
1. Daniel Domert – 6
2. Inger Wingård – 5
3. Johan Berner – 5
4. Alexander Sandström – 5
5. Nils Berner – 5
6. James Reimdal – 5

Rond 7
1. Johan Berner – 6
2. Alexander Sandström – 6
3. Nils Berner – 6
4. Daniel Domert – 6
5. Roland Olsson – 6
6. James Reimdal - 6

Rond 8
1. Johan Berner – 7
2. Alexander Sandström – 7
3. Daniel Domert – 7
4. Johan Rönnblom – 6
5. Inger Wingård – 6
6. Nils Berner – 6

Rond 9
1. Alexander Sandström – 8
2. Inger Wingård – 7
3. Johan Berner – 7
4. Daniel Domert – 7
5. Emma Ekman – 7
6. James Reimdal – 7

Rond 10
1. Alexander Sandström – 9
2. Inger Wingård – 8
3. Emma Ekman – 8
4. Johan Berner – 7,5
5. James Reimdal – 7,5
6. Johan Rönnblom – 7

Rond 11
1. Alexander Sandström – 10
2. Inger Wingård – 9
3. Johan Rönnblom – 8
4. Emma Ekman – 8
5. Jonathan Ljungberg – 8
6. Gunnar Andersson – 8

Rond 12
1. Alexander Sandström – 11
2. Inger Wingård – 9
3. Gunnar Anderson – 9
4. Martin Bender – 9
5. Sebastian Boukachabia – 8,5
6. Yann Moreau Bruun – 8,5

Rond 13
1. Alexander Sandström – 12
2. Gunnar Andersson – 10
3. Sebastian Boukachabia – 9,5
4. James Reimdal – 9,5
5. Inger Wingård – 9
6. Johan Rönnblom – 9

Rond 14
1. Alexander Sandström – 13
2. Sebastian Boukachabia – 10,5
3. Inger Wingård – 10
4. Johannes Åman Pohjola – 10
5. Måns Eriksson – 10
6. Gunnar Andersson – 10

Rond 15
1. Alexander Sandström – 14
2. Johannes Åman Pohjola – 11
3. Gunnar Andersson – 11
4. Sebastian Boukachabia – 10,5
5. Inger Wingård – 10
6. Björn Ericson – 10

Rond 16
1. Alexander Sandström – 15
2. Gunnar Andersson – 12
3. Inger Wingård – 11
4. Johannes Åman Pohjola – 11
5. Björn Ericson – 11
6. Martin Bender - 11

Rond 17
1. Alexander Sandström – 15
2. Gunnar Andersson – 13
3. Johannes Åman Pohjola – 12
4. Björn Ericson – 12
5. Sebastian Boukachabia – 11,5
6. Inger Wingård – 11

Rond 18
1. Alexander Sandström – 16
2. Björn Ericson – 13
3. Gunnar Andersson – 13
4. Inger Wingård – 12
5. Johannes Åman Pohjola – 12
6. Jonathan Ljungberg - 12

InläggPostat: tis 05 nov, 2013 00:40 
Användarvisningsbild

Så lite mer statistik.

Vi noterade en snittpoäng på 346. Det är ganska precis i mitten av de resultat som SM noterat sedan övergången till SAOL13 i och med 2007 års SM i Örebro (det har varierat mellan 344 och 348 för enskilda år).

Rullningssnittet hamnade på 0,54 vilket också är ett synnerligen genomsnittligt resultat för SAOL13-eran. Rullsnittet i toppen var dock mäktigt i år. Vi kan jämföra med när vi senast spelade 18 ronder i ett SM - nämligen 2006. Jag noterade då som nu ett rullsnitt på exakt 1,0 med 18 rullningar. Då räckte det till seger i rullningstävlingen, nu hamnade jag bara på 9:e eller 10:e plats. Framför mig hade jag bl.a:

- Johan Rönnblom, 22 rullningar och vinnare av rullningstävlingen
- Inger Wingård, 22 rullningar
- Alexander Sandström, 21 rullningar

Bland enskilda matchresultat har två stycken lyckats ta sig in på våra tio i topp-listor:

- 8:e plats för matcher med högst förlustpoäng: Jussi Pohjola-Frida Ulfves 432-449
- 8:e plast för matcher med högst totalpoäng: James Reimdal-Alexander Sandström 386-533 (919)

InläggPostat: tis 05 nov, 2013 00:47 
Användarvisningsbild

Den som gillar att läsa matchrapporter, eller titta på bilder av bräden, kan med fördel kolla in mitt mastodontblogginlägg där jag sammanfattar mitt SM:

http://sen045.wordpress.com/2013/11/04/ ... e-sm-2013/

InläggPostat: tis 05 nov, 2013 10:32 
Användarvisningsbild

Sen045 skrev:
Den som gillar att läsa matchrapporter, eller titta på bilder av bräden, kan med fördel kolla in mitt mastodontblogginlägg där jag sammanfattar mitt SM:

http://sen045.wordpress.com/2013/11/04/ ... e-sm-2013/

Väldigt trevligt och intressant matchreferat, alls icke svårgenomtuggat!

InläggPostat: tis 05 nov, 2013 12:01 
Användarvisningsbild

Jaha, så har man blivit sjuk i efterdyningarna av SM. Möjligen är det bilturen med min stackars syster som hostat en längre tid före tävlingarna och nätt och jämt orkade spela klart på söndagen som är smittkälla. Hoppas inga fler deltagare åker dit på nånting. Nåja, jag är inte sämre än att jag orkar sitta och kura lite vid datorn.

Årets SM-insats för min del blev till slut ganska genomsnittlig och med ett slut i dur som ändå gjorde att jag lämnade Uppsala på gott humör. Den var annars närmast bisarrt lik tävlingarna 2009-2011 och kan således sammanfattas som jag gjorde igår på Fejan genom att länka till en gammal Tage Danielsson-låt: Först så går det opp, så går det ner, så går det opp. En bra förstadag, en katastrofal andradag och en riktigt bra tredjedag gav 11-7 och plats 16.

Dag 1:
Vann inledningsronderna mot Madelene och Ros-Marie med ganska genomsnittliga brickor. Sen fick jag redan i rond 3 regerande mästaren James, men tack vare gobrickor gick det vägen relativt enkelt. Efter det kom den så äntligen: På sjunde försöket lyckas jag till slut besegra Prytte i en tävlingsmatch! Det har varit en förbannelse, men nu är den äntligen bruten!
Med 4-0 ställdes jag sen mot Inger i dagens sista rond. Det såg till en början ut att arta sig till en klassisk Inger-match för mitt vidkommande: Hon bara smäller ut poäng i drag efter drag med finbrickor och efter en rull är marginalen 125 poäng. Jag har dock dragit en blank och får så småningom ut en sjua för hygglig poäng. Bara några drag senare kommer plötsligt en SNIRKLA utan att jag ens försökt balansera och nu är det match igen! Hon har dock en marginal som ser ut att räcka när vi kommer till slutspel, trots något lite bättre brickor för mig. Då gör jag turneringens största misstag (som jag är medveten om åtminstone). I mitt huvud dyker plötsligt ordet FERRIT upp. Det låter inte så märkvärdigt, men det hakar in alldeles monstruöst bra och ger 47 poäng samt lämnar DU kvar på stället som jag kan gå ut med nästa drag. Ändå, fast jag nästan 100% säkert förlorar annars, så vågar jag inte lägga det. Vansinnigt, särskilt som det är godkänt och hade gett mig segern. Nåja, jag var ändå mycket nöjd med resultatet.

Dag 2:
Så otroligt skönt att jag bröt lördagsförbannelsen i fjol på SM. Tyvärr skulle det visa sig att det var högst tillfälligt. Jag börjar nämligen dagen med att förlora med futtiga 3 poäng mot Roland. Sen blir det spö med drygt 100 mot Paul, den enda av mina förlustmatcher där marginalen var över 40. Därefter förlorar jag knappt mot Gunnar efter att nästan ha kommit ifatt i slutspelet med bättre brickor. Gunnar gjorde dock självklart inte det misstag som fanns att göra, utan stänger korrekt det bästa av mina två J-drag och poängmaxar samtidigt sitt V istället för att lägga det mest poänggivande draget som var (I)L(EX) först.

Nu hade jag 4-4 plötsligt efter att dessutom fått en riktigt tuff rad av motståndare. Nåja, nu skulle det väl i alla fall bli lite mer mänskligt motstånd? Nähä, vem lottas jag mot om inte Björn??? Två frustrerade, besvikna spelare, men detta blev dagens enda utropstecken för mig. Jag börjar direkt med att kontra Björns öppning BRR med ett B(R)ÄNNERI och sen fortsätter det. Björn har balansproblem och drar inte särskilt mycket gött. Han rullar visserligen VåRNATT och kommer ikapp. Då får jag upp ännu en blankfri, nämligen INSLIPA. Jag lägger den trots att jag är osäker, Björn synar men den står faktiskt. Sen får jag flera honnörer och kan bl.a. dra ut MUZAK för 38 och CD för runt 40. Björn drar andra blanka också men får "offra" den i slutet på en fint inkilad JEEP för dryga 50. Men jag vinner ändå.

Efter lunch hade jag alltså ändå 5-4 och nu blev också motståndet något mänskligare. Men Anders Skjäl är ingen lätt nöt att knäcka och det gjorde jag inte heller. Sen får jag stryk mot Elisabet Bruzelius efter jobbiga brickor och är plötsligt nere på minus i matcher. Mot debutanten Julia Jacobsson tar jag så ändå dagens andra seger. Men det satt väldigt hårt åt i en match med katastrofala balansproblem för min del med bl.a. 3 byten. Det är mest tur och en aning kreativt tänkande och koll på avprickningen som gör att jag i slutspelet hittar möjligheten att med ett ÖD för 5 poäng skapa ett hakläge för JaLU i nästa drag för 62 poäng som inte Julia kan göra något åt med sitt tråkiga konsonantslutställ. Det stängda brädet gör att hon inte heller kan gå ut och få de pluspoäng hon behöver på mitt C som jag måste lämna kvar. Men matchen var så jobbig tråkscrabble att jag nästan inte förmådde känna nån glädje. Sen kom Gustaf Gimstedt. Här drar jag typ nästan allt i blank- och honnörväg. Men balansen och tajmingen är totalt vansinnig. Bl.a. tvingas jag spela MaJ med nån hakning för dryga 20 poäng bara. Gustaf stänger klokt och när han får ut sitt C och samtidigt reducerar min chans att rulla är det slut och jag får stryk med drygt 20 poäng. 6-7 efter 2 dagar och inte var det en glad Henrik som gick till hotellrummet för att byta om...

Dag 3
Börjar perfekt med att kunna lägga ut en blankfri TRILSKEN på Ann-Charlottes öppningsdrag. Drar både blank och J och tänker att det här ser ju bra ut. Men efter att ha kommit upp i en ledning med nånstans 60-70 poäng så kollapsar både ställ och brickdragning. I en vansinning sekvens noterar jag bl.a. 3 byten på 4 drag. Två av dem resulterar i att fyra konsonantettor byts mot fyra nya dito! Detta trots att påsen var väldigt vokaltung. Ann-Charlotte går ikapp och förbi innan jag typ 10 drag efter att jag dragit den äntligen lyckas få ut J:et för dryga 30. Sen ordnar gudskepris stället upp sig och jag kan rulla ut med min blanka och ta en ledning som jag sen förmår att kontrollera in i mål.

Efter det var det som att något släppte och utan att få några drömbrickor så slipper jag ändå de värsta excesserna i dagens återstående fyra matcher. Mot Maria Å rullar jag DRaPERI som lustigt nog ingen rullat på tävling förut. Följer upp med KRONTAL medan Maria desperat letar rullningar och jag stänger mig till en säker seger. Sen får jag trevligt nog chansen att möta Nils, vinnaren av SM i Wordfeud. Plockar bra poäng och leder med en rullning lite drygt efter att Nils lagt flera balansdrag. Men så kommer plötsligt en ÖSTZON med en blank för 46 och i draget efter lägger han utan att tveka ut OGINHET och är nu förbi i protokollet med runt 30. Jag har dock blank och hyfsade brickor och påsen är nästan tom. Antagligen hade jag vunnit knappt även utan att hitta något på de två återstående rullägena (haka och sluta på A eller en åtta på N), men för säkerhets skull kommer med två brickor kvar i påsen ett riktigt skönt PÅSLAkA(N) och ger mig en säker seger. Sen har jag än en gång marginalerna på min sida mot Anna Andersson och vinner med några tiotal poäng efter två rullningar innan jag slutligen avslutar med att besegra Thim och därmed ta mig in på topp-20. Pust!

Ska jag försöka sammanfatta alltihop och bortse från hur segrar och vinster fördelade sig över tävlingsdagarna så är just "genomsnittlig" ordet för dagen:

- Bortsett från möjligen matchen mot James så hade jag inga extrema flytmatcher där allt var på min sida. Det avspeglar sig också i att jag bara var över 400 i tre matcher, två av dem märkligt nog mot fd SM-vinnare. Maxresultat inte bättre än 419
- Hade å andra sidan inga matcher som var totalt misslyckade. Egentligen var det bara matchen mot Paul där det kändes att jag var helt utan chans. Var över 300 i samtliga 18 matcher.
- Höll inte räkningen, men känslan är att jag drog väldigt genomsnittligt med blanka, honnörer och fyror. Ingenting som stack ut åt något håll
- Hade väldiga balansproblem i ovanligt många matcher, men samtidigt så flöt den delen ganska bra i flera av matcherna mot de allra bästa av spelarna jag mötte. Sett till turneringen som helhet fick jag dock byta ovanligt mycket. Tre byten i flera av matcherna bl.a.
- Å andra sidan hade jag flyt med åtskilliga blankfria sjuor och åttor som dök upp på mina ställ mellan trixigare kombinationer.
- Tajmingen med brädet var inte överdrivet bra. Ibland får man ju gott om enkla poäng, men här var det inte många FY/SY eller JO/AJ/OM. för 45 poäng. Z tror jag bara var MUZAK mot Björn som blev nåt vettigt med på hela turneringen. Däremot bytte jag bort den två gånger i flera matcher.
- Hade en väldigt tuff lottning i början, men i slutet blev den lättare.

... så då kanske 11-7 speglar ganska bra var jag ligger styrkemässigt i det här sällskapet en tävling där man på det stora hela taget varken är brickgudarnas älskling eller utvalda offer (Stackars, stackars Roland och några till)

Hur spelade jag då? Jo, ganska bra men inte med någon riktig spets. Anagrammandet och kreativiteten kändes inte på topp och det är nog ingen slump att jag har få eller inga riktigt roliga/bra enskilda drag att rapportera om. Var inte heller riktigt vass i slutspelen, även om det inte kändes som att någon match avgjordes till min nackdel på det undantaget mot Inger då. Taktiskt kändes det däremot ganska bra, även om jag är medveten om att min stängtaktik kan vara ett hinder mot att skaffa sig de där riktigt höga pellejönspoängen som kan behövas om man är med i toppstriden på ett SM.

Skumt dock detta med SM-lördagarna. Det här var tredje gången jag spelade 2-6 (2009, 2010). Jag gick igenom min statistik för endagarstävlingar med 7 eller 8 ronder och faktum är att 23 av 26 har jag förmått vinna minst 50% av matcherna och inte i något fall har jag vunnit färre än 3 matcher. Eftersom jag i huvudsak spelar i Stockholm så är motståndet i snitt sällan eller aldrig sämre än vad det är på SM när man hamnat en bit ner i fältet. Några få matcher vet jag att jag förlorat pga frustration och dåligt spel som en följd av det. Men det är ändå svårt att se någon annan förklaring än en ovanligt enveten slump. Samtidigt är jag medveten om att det är en fullständigt godtycklig uppdelning. Man kan lika gärna jämföra hur det gått i matcher med udda eller jämna rondnummer, eller mot spelare vars efternamn börjar på A-K respektive L-Ö. De av oss som klarar av att inse det även känslomässigt och fortsätta fokusera på sitt eget spel och inget annat har naturligtvis en fördel här när jobbiga sekvenser kommer. Och det gör det ju för de allra flesta i en så stor och stjärnspäckad tävling som SM. Jag ska försöka meditera fram ett nytt mindset till nästa SM och komma tillbaks på topp-10 då! :-)

InläggPostat: tis 05 nov, 2013 13:59 
Användarvisningsbild

Jag har också gått och blivit sjuk så jag mäktar inte med några långrandiga referat men vill ända plita ner några roliga observationer medan minnet är någorlunda färskt.

Först och främst vill jag tacka alla underbara arrangörer som slitit i sitt anletes svett för att vi alla ska kunna få ha så här trevligt. Ni är bäst!

Alexander är en bricktrollare av legendariska mått och mycket värdig vinnare. Att hans trogne vapendragare Paul är förtjänt av ett betydligt soligare tävlingsfacit hoppas jag också att de flesta har förstått. För egen del kan jag inte riktigt förstå hur det blev en medalj av den sörja som var fredag och lördag morgon. Jag fick så bra brickor under söndagen att jag nog skulle kunna ha tagit två-tre glas till under festen. Att jag var rätt sliten märktes dock i matchen mot Martin där jag satt och babblade mig till två minuters övertid helt i onödan, vilket höll på att tappa mig matchen. Som tur var turades vi om att tabba oss i växelvis dans de sista 4-5 dragen.

Det drag jag nog är mest nöjd med är lustigt nog HI(T)L(ÅT)/(B)I/(K)L(I) för ynkans 19p (som möjliggjordes av T:et från (U)T(F)ÄSTA något drag tidigare) mot Ann-Kristin när jag satt på rejält tradiga brickor. Inkilningar FTW!

Tord chocköppnade med en otroligt snygg NäBBVAL som jag aldrig nånsin stött på tidigare. Jag synade såklart och började mentalt förbereda mig på hur jag skulle kunna blocka (S)NaBBVAL och ändå ta poäng. Till min stora förvåning stod den och jag började istället förbanna att jag ska behöva få en så extremt osannolik rull emot mig efter att precis ha fått absorbera inte mindre än en femtedel av herr Sandströms rulltårta. För den som undrar är valen på sannolikhetsplats 9979 av 10583 bland sjuorna - lite surt när jag ändå hade gått igenom och kikat på de 9000 mest sannolika under de senaste månaderna. Lite senare rullade han även (S)EXTONdE som slutade precis innan 2xord. Ett kungarike för ett L! Det fanns tre kvar i påsen, så jag la en sexa och hoppades på det bästa bara för att få se Tord pilla ut lite ULL - UNDER rullen, med haken (d)U/(E)L. Scrabblegudarna skrattade åt mig i min vånda. Min enda vinstchans på slutet var att med stället ADIMOYZ byta Z och hoppas på det kvarvarande L:et till (P)OLYAMID över röd på enda rullstället. En chans på 14 eller 15 är inte riktigt oddsen man vill spela med dock.

Mot Henke gjorde jag ett tveksamt val med stället CKNNNTU och la (O)CK för 24p på ett stängt bräde. Tre N i rackleaven ursäktade jag med att det inte gick att ta poäng utan att öppna upp, vilket Henke mycket riktigt gjorde och placerade ett öppet A i 3x-rännan. Och upp ur påsen får jag I och blank och vINTUNN(A) avgör matchen. Flaxigt värre. Tilläggas ska också att Hankypanky stod på 1-3 innan vår match och drog mig som stod på 2-2, en nitlott i paritet med hans brickdragning under matchen. Jag var verkligen inte ensam om att ha det tungt i starten.

Från den mörka halvan minns jag även att jag startade två matcher med att lägga BRR och ha fyra konsisar kvar på stället. En match började jag med att byta RRRSSTZ. Mot Gustaf startade jag också med ett hemskt ställ men han hade vänligheten att börja med två falskingar, *PROMT och *TROMP, vilket gav mig möjligheten att byta till mig och få ut en öppningsrull. Sen drog jag två vokaler på 7-8 drag men hade jättetur med tajmingen då det öppnades helt rätt dumplägen flera gånger.

Matchen mot Helena kändes helt körd, men jag räddades av att hon inte blev mätt av en rull utan ville ha in en till och därmed lät min SÄD(G)ÅS beta i sig ett av de röda hörnen. Mums!

Sen steg jag på flyttåget som skulle ta mig hela vägen till ändstationen. Elisabet Bruzelius och jag lyckades båda två med konststycket att dra upp DDD ur påsen. Fast jag gjorde det bara en gång! På slutet hade jag finfina rullbrickor och trots att jag drog upp Z igen med två brickor kvar i påsen hade jag trevliga lägen för den (vilket inte hon hade haft trots tre O:n) och kunde sluta på 500+. Hade det blivit utrull och Brussan dragit Z istället hade det kunnat bli riktigt sjuka poängsiffror.

Första matchen på söndagen mot Nils minns jag inte ett endaste ord av. Jag tycks inte ha rullat mig veterligen så var jag fick alla de där poängen från är ett mysterium. Skumt!

Stackars James fick se mig rulla en andra gång samtidigt som han plockade för ivrigt från påsen i slutet av matchen och av de tre av hans brickor jag fick kika på var en blankvit. Snopet värre.

Bland de absolut roligaste och sjukaste grejerna var när jag mot Leif satt i karmastolen och fick förlänga (MÅRD)DJUr över röd, vilket var exakt vad Emma sänkte mig med i vårt SM-möte förra året.

På söndagen snittade jag 459p och mina motspelare 313p. Då är det rätt sköj att spela. Jag sa nog på festen att jag ska sluta ordplugga nu och börja motionärsspela istället, men det vete fasen om jag kan hålla mig. Den där jäkla näbbvalen kanske blir något av en Moby Dick. Hur som helst ses vi igen nästa år!

Bilaga:
Moby_Dick_p510_illustration.jpg
Moby_Dick_p510_illustration.jpg [ 48.82 KiB | Visad 3492 gånger ]

InläggPostat: tis 05 nov, 2013 17:15 
Användarvisningsbild

här får ni läsa om några av mina matcher medan dom är ganska färska i minnet

rond 2: alex - malin persson
jag trodde jag kom väl förberedd till sm, men mot malin synade jag en giltig fyra. KAVA hade helt fallit ur mitt minne. hade malin öppnat med FIL istället för SIL så hade jag fått ut en tjusig SNUTtE(FIL)T över röd
454 - 287
a: (I)NSUTTEn

rond 3: björn ericsson - alex

jag har haft ganska bra flow mot björn senaste gångerna vi mötts, men att jag skulle tangera mitt poängrekord mot en så bra spelare hade jag inte kunnat drömma om. (K)ÅTHET var kanske mitt finaste drag i hela turneringen
331 - 513
a: SK(R)ÄPmAT, TONDIKT, MO(D)ELLÖR, SNÖdRIV(A)
b: RA(S)PGRAD

jag tyckte planen blev himla fin:
Bilaga:
20131101_174108 kopia.jpg
20131101_174108 kopia.jpg [ 154.4 KiB | Visad 3436 gånger ]

rond 6: alex - daniel domert
en match som kändes ganska hopplös hela vägen. jag fick ganska bra poäng för mina honnörer, men daniels ledning var för stor för att komma ikapp
381 - 397
d: (L)ÄNDRYGg (najs!), TRIMET(E)R

rond 7: yann moreau bruun - alex

jag missade COcKT(A)IL för 100p och kommer aldrig förlåta mig själv. med samma ställ var jag blott en bricka ifrån KOsC(HEN)ILL som länge varit en våt dröm, om än inte like våt som KOSCHEN(ILLRÖD)
321 - 353
a: (L)ItSNING

rond 8: james reimdal - alex

james började med att byta en. då bytte jag en. sen rullade vi en var. sen rullade jag ännu mer och fick förutom alla rullningar typ tre drag till över 50p. sällan skådad flax och ett nytt personligt poängrekord igen!
386 - 533
j: ErINRAN
a: pL(E)KTRON, AVERSIO(N), SKRIA(N)DE

rond 11: emma ekman - alex

svettigaste slutspelet! hennes SELL mot mina TUNNHET. det kändes som om det var avgjort till hennes favör, men jag lyckades ta mig förbi och vinna
380 - 384
e: OSTERIA, DOSSIeR

rond 12: alex - inger wingård

startdraget FEZ stängde planen ganska bra, andra draget rullade jag. sen var det bara att försöka hålla det stängt resten av matchen. det blev lite spännande mot slutet när hon öppnade ett rulläge som jag inte kunde blocka men min ledning var ointaglig trots slutrullen
348 - 322
a: ARMATUr
i: GRaDTAL

rond 14: alex - gunnar andersson

hittade inget på mitt sköna startställ SÖLADE? (tips: ÖDESvAL) utan lägger istället ÖDSLA för att sen dubbeldubbla SLÄN(D)tEN. får inte långt därefter ut en till rullning och börjar koppla greppet. när gunnar väl rullar så ger han mig ett guldläge för mitt Y, så hans rulle närapå nollställdes. i slutspelet är det möjligt att jag förlorade PJ (lol) på att inte gå ut först, men en fin slutpoäng blev det i alla fall.
483 - 361
a: SLÄN(D)tEN, SANdGUL
g: (U)NDERTON

rond 15: sebastian boukachabia - alex

trevande start. men till sisådär fjärde-femte draget har jag plockat en blank och får ut en saftig bEFRUKT(A) över röd och plockar därefter en massa sköna fyror ackompanjerat med helt okej balans. precis som inger så lägger han upp ett rullningsläge för sig själv mot slutet som lyckades alldeles utmärkt. SÅU låg i påsen – jag hade själv de ganska trevliga brickorna GAYRÖNN. hade jag missat hans hakmöjlighet HÅLLA/S så hade jag slarvat bort segern
341 - 368
a: bEFRUKT(A)
s: KnATTER

rond 16: alex - johannes åman pohjola

kanske den svåraste matchen. han får ganska tidigt ut en rullning med två blanka, men jag plockar helt okej med poäng hela tiden. många knepiga ställ, men jag misstänker att jåp tillochmed hade sämre brickor än jag. jag sitter ett tag och funderar på om jag ska lägga en safe KO för 21p eller KOK för 23 och öppna ett guldläge för det sista Ö:et som jag sitter på själv. jag lägger KOK, plockar upp till FÖBAPIA (finns det fler än tre ord på det stället? edit: jag hittade ett fjärde nu) och får lägga ett skitdrag på något annat ställe för 17p varpå johannes snor läget med det sista O:et. i slutspelet hade johannes svåra beslut att fatta med två kvar i påsen. jag sitter då på det i sammanhanget fantastiska stället FÖRLÄSA medan han efter att ha tömt påsen har ENÄE. jag satt länge och räknade på möjligheterna i slutet och kom fram till att det faktiskt gick att vinna med några få poäng. titta till johannes blogg för ett ännu bättre referat
346 - 344
j: lErMASS(A)

rond 17: alex - gunnar andersson

gunnar är som bekant skitduktig på att plocka mycket poäng, så det var lite jobbigt att få två raka rullar emot sig tidigt i matchen. jag gjorde så gott jag kunde i fiskandet efter den sista blanka med (S)ODAÖRT och GO(T)LAND, men icke!
en sämre spelare hade kunnat slarva bort slutspelet – för vid det laget var jag nästan hack i häl – men gunnar såg till att ha en säker utgång i två drag trots en osedd bricka.
351 - 357
g: SKIDR(E)Sa, MOL(N)TUSS

go turnering. jag hoppas att ni alla får smaka på så snälla brickor någon gång

Senast redigerad av Alexon tis 05 nov, 2013 18:44, redigerad totalt 2 gånger.

InläggPostat: tis 05 nov, 2013 17:19 
Användarvisningsbild

förresten, hur osannolik är rose-maries HÄnGNiN(G)? himla snygg i alla fall.

InläggPostat: tis 05 nov, 2013 17:26 
Revisor

Ett par korta noteringar, men först ett varmt tack till Jussi som ordnat kontakten till denna helt utomordentliga lokal.
Spelet gick totalt sett hyfsat, varken lysande eller katastrofalt. Snittpoäng 349.2 mot 348.3 på mina föregående 525 partier men ovanligt stor spridning, standardavvikelse 60.7 (dittills 43.4) efter ett par bottennapp som alltså vägdes upp av andra matcher.
Roligaste (och mest snopna) partiet var väl det mot Prytte där jag tog en som jag tyckte god ledning, framför allt genom mAIZENA över 3 ggr ord för 105 p inkl hakning RÖS(A). Prytte rullade dock ut med snygga TRåD(M)INA, så det var bara att lyfta på hatten och gratulera. Jag hade haft motsvarande upplevelse några partier tidigare mot Anita Mansnerus som rullat sig till ledning i mitten av partiet och när sista brickorna dragits ledde med ca 50 p men där jag kunde gå ut med SLADDER/(R)ÖR och vann med 369-342.
Matchen mot Karin Anderberg, sista herre-på-täppan, var bizarr, läskigt låst med så gott som alla brickor på vänstra halvan av brädet. Det var två möjliga ställen att öppna mot högra halvan, men båda låg så att motspelaren skulle ha god chans att lägga över 3 ggr ord. Fyra brickor kvar i påsen, och J, U, Å och någon mer mellanhög var olagda så varken Karin eller jag var sugen på att göra en insats för mänskligheten utan vi passade oss ut. Jag ledde med 1 p och hade 9 p på stället, men Karin visade sig ha 7 och vann därmed.

InläggPostat: tis 05 nov, 2013 19:15 
Tävlingskommittén

Alexon skrev:
förresten, hur osannolik är rose-maries HÄnGNiN(G)? himla snygg i alla fall.

Just därför som jag lämnade det läget och blockade det andra. Hade synat bort *(L)AMMniNG (eller om kanske t.o.m a:et var blankt) ett eller två drag innan... :shock:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]